BlogPraca freelancera

3 sposoby na wartościowe referencje

Referencje i opinie są ważnym elementem budowania marki własnej. Skąd je wziąć, jeśli dopiero zaczynasz ją tworzyć i nie masz doświadczenia w branży?

1. Poproś znajomych

Uwaga – o referencje prosisz tylko te osoby, dla któryś wykonałeś lub wykonałaś jakąś pracę, zlecenie czy dzieło, nawet jeśli było bezpłatne, po koleżeńsku. Referencje muszą być prawdziwe – powodów chyba nie ma co tłumaczyć. Upewnić się przy tym, że zawarte w opinii informacje faktycznie przyczyniają się do budowania twojej marki i zyskasz na ich posiadaniu. Odpadają tym samym treści typu: Super współpraca, serdecznie polecam. Dobrze je mieć na swoim koncie w popularnym serwisie sprzedażowym, ale nie na stronie, która ma pozyskać dla Ciebie klientów i budować markę branżowego eksperta.

2. Współpraca non-profit

Współpracy non-profit, czyli na zasadzie bezpłatnego wykonania zlecenia, nie powinno się utożsamiać z pracą za darmo i wyzyskiem, o których pisałam tutaj. Jeśli podejmujesz współpracę z organizacją pozarządkową (NGO), fundacją czy podmiotem, który nie prowadzi działalności zarobkowej w najprostszym znaczeniu tego słowa, wtedy pracujesz pro bono i nikt nie będzie z efektów Twojej pracy czerpać korzyści majątkowych.

Gdzie szukać ogłoszeń takich podmiotów? Na przykład tutaj. Możesz także napisać do fundacji czy organizacji, której działalność obserwujesz i zaproponować współpracę. Ja właśnie tak zrobiłam, czego efektem jest współpraca przy przekładzie podręcznika edukacyjnego na temat mowy nienawiści wydanego przez Radę Europy w ramach kampanii No Hate Speech Movement (2012-2014) oraz raportu końcowego dla Komisji Europejskiej w ramach międzynarodowego projektu Orlik – Ptak jakich mało (2015), którego celem jest ochrona niezwykle rzadkiego orlika grubodziobego.

Tłumacząc dokumenty czy przygotowując slogan do projektu edukacyjnego, poproś osobę, która reprezentuje fundację lub NGO o wystawienie referencji po zakończeniu projektu. Jeśli zależy Ci na umieszczenie konkretnego zakresu prac lub ich przedmiotu w referencjach – nie wahaj się o to poprosić. Kilka zdawkowych lub ogólnych zdań o udanej współpracy nie przyczyni się do budowy twojej marki.

3. Bartery

Możesz zdobyć referencje także dzięki współpracy barterowej. Na czym to polega? Najprościej mówiąc – na wymianie towarów i usług. Załóżmy, że jesteś początkującym copywriterem, który ma zamiar tworzyć teksty na karnety okolicznościowe. Znasz firmę, która się tym zajmuje (albo wybierasz tę, której produkty podobają ci się najbardziej) i piszesz z propozycją współpracy. Opracujesz pakiet na przykład 10 życzeń ślubnych lub świątecznych w zamian za ich produkty. W ten sposób firma zyska świeże teksty, Ty zaś – nowe doświadczenie zawodowe oraz referencje, a także karnety, które będziesz mógł podarować bliskim. A jeśli teksty przypadną do gustu osobie decyzyjnej, być może nawiążesz stałą, płatną współpracę?

Pamiętaj, że dla budowania marki i rozwijania działalności na własny rachunek znaczenie ma jakość referencji, a nie ich ilość. Nie musisz mieć pękającej w szwach teczki ani osobnej podstrony, na której opublikujesz kilkadziesiąt opinii o udanej współpracy z Tobą. Kilka, a docelowo kilkanaście wartościowych, merytorycznych referencji w zupełności wystarczy.

Author Agnieszka Bukowczan-Rzeszut

Pisarka, redaktorka i tłumaczka z wieloletnim doświadczeniem, związana m.in. z wydawnictwami Astra, Znak, Otwarte. Autorka trzech książek o tematyce historycznej i ponad setki artykułów opublikowanych w mediach tradycyjnych i cyfrowych, m.in. w „Focusie”, „Świecie Wiedzy" czy w serwisie "Medycyna Praktyczna".

More posts by Agnieszka Bukowczan-Rzeszut

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

© 2016 Symulakra. Theme by: Theme Nectar | Design by Steps Media Team